Šerák, Praděd, Jelení studánka, Lysá hora, ... tak tady jsme začínali před deseti lety. První zimní přechody, noční spanilé jízdy a dostatek slivovice.
Alpy, Andy, Himálaj, Ťan Šan, Hindúkuš, Kavkaz, ... a tady jsme teď! Kluci z Jeseníků a Beskyd, co mají společný cíl a chtějí jít stále výš a těžší cestou.
Kámoši, pro které jsou hory srdcovou záležitostí i životním posláním.

pondělí 7. března 2022

Satan

Moje první setkání se Satanem

Destinace výpravy: Galerie Satana, Vysoké Tatry
Cíl 1: Bez boja neodídeš, napřímená varianta za M6, 200m
štandy na místních skobách a smyčkách, skoby mezi štandama jsem nenašel
Cíl 2: Popradská cesta, M6-, 250m
krom prvního jsou štandy na skobách (2-3 na každém), skoby mezi štandama zejména v klíčovém převise (možno hákovat)
Vybavení: mixové - sada frendů (vel. 0.2-2 BD), sada vklíněnců, Ball Nut 2
Členové výpravy: Mrkva, David
Datum: 25-26.02. 2022
Autor: Mrkva

O Galerii Satana jsem toho slyšel už opravdu hodně. Nicméně díky tomu, že zde je nejlehčí cesta za M5+ tatranského stylu (rozuměj lezení přes trávy s minimem jištění), jsem si na to dříve netroufl. Ani letos to nebyl hlavní cíl, ale díky poměrně velkému množství nového sněhu a silnému větru, se lezení Motykovy cesty ve východní stěně Vysoké muselo odložit na jindy.

Ještě větší neznámá než lezecké podmínky pro mě byl pro mě můj lezecký parťák. Sice jsme byl domluvený s Majákem, ale těsně před mým příchodem na chatu mi oznámil, že další den poleze s někým jiným. A tak jsem dorazil ve čtvrtek ve 21:30 na Popradské pleso, vyexnul dvě piva než zavřeli bar a jal se shánět obětního beránka, který se mnou další den poleze Satanovi do zahrádky. Kupodivu se mi to asi během deseti minut podařilo již u druhého osloveného člověka - Davida Blažka.Druhý den ráno se sice David snažil vymlouvat, že se nějak necítí apod., ale slovo už bylo dané, takže nebylo zbytí.

Kolem 8:15 jsme vycházeli z Popradského plesa cca za hodinu jsme již stáli pod stěnou. Cesta Bez boja neodídeš se nachází v levé části stěny. Je to jedna z novějších cest, má tři varianty a sestup je doleva Červeným žlabem. Začátek cesty je sněhovým žlabem nahoru přes skalnatý práh. Při dostatečné sněhové pokrývce se nejda víceméně o choďák. Na konci první délky (cca 15m pod žebrem) jsme sice štand nenašli a něšlo ani nikde založit, ale po vyšlapání plošinky ve sněhu štand nebyl ani potřeba. Zde odbočíte ze žlabu doleva a čeká vás delikátní lezení bez zřejmého směru na položené plotně cca 10m za M5 bez možnosti dojištění. Pak vlezete do komína, kde se dá konečně něco založit, ale furt se jedná o dost delikátní lezení. Dle topa je to za M6, ale spíš je to taková dosti morálová M5.

První délka sněhovým žlabem přes skalnatý práh a delikátní stěnka druhé délky.

Výlez z druhé délky za M6.
David na konci druhé délky.

Další štand na smyci a potom jsme pokračovali přímou variantou ve středně těžkém terénu (M4+), kde se ale dalo v pohodě zajistit (původní varianta vede od štandu doprava, a pak výraznou spárou nahoru). Další štand je pod výrazným převisem (původní varianta lehčím terénem vpravo). Tento převis byl pro mě určitě klíčové místo a, i když se dalo zajistit, objektivně mi to přišlo těžší než ta délka za M6. Po úspěšném boji jsme pokračovali k dalšímu štandu na skobách, a pak stále nahoru, jelikož jsme si mylně mysleli, že tam něco ještě najdem. Bohužel tomu tak nebylo a cesta se dá opravdu lízt při dostatečné sněhové pokrávce na tři 50-ti metrové lezecké délky (první délku ve žlabu nepočítám), a pak zahnou doleva a přetraverzovat do Červeného žlabu.

Klíčový převis.
Mrkva v klíčovém převise.

Na chatu jsme i s naším prodloužením cesty dorazili poměrně brzy a kolem 15:00 jsme si už dávali pivo a něco teplého do žaludku. Plán na další den jsem víceméně neměl, ale jelikož byl David z našeho výstupu nadšený, moc jsem ho ani nemusel překecávat, abychom tam druhý den šli znova a zkusili Satanovu klasiku Popradskou cestu za M6-.

Další den, prakticky ve stejný čas jako den předešlý, znovu vyrážíme k Satanovi na lup. Popradská cesta má poměrně divnou první délku, která nelogicky vede přes systém ukloněných ploten. Naopak logickou linii komínem jsme našli hned vedle a jedná se o první délku Directtissimi za M4. Po vylezení cca 20m se dostanete na sněhové pole (kam se dá mimochodem dostat oklikou bez lezení) a zaštandujete na výrazném šutru - zde se hodí Ball Nut 2. Poté jsme znovu pokračovali nejlogičtější variantou, tj. Direttkou asi 30m za M4+ až ke sněhovému poli, kterým jsme doprava traverzovali do dalšího štandu Popradské cesty. Odtud nahoru a trochu doprava koutem a rampou za příjemným M4. Na konci rampy je skoba s černou smycí a ca 10m nalevo nahoře od vás je štand. Zde můžete pokračovat přímo nahoru a doleva a nebo smyci prodloužíte a lezete přímo ke štandu po travách (jeden krok za M4+).

První délka Direktky za M4.
Druhá délka Direktky za M4.
Napojenína Popradskou cestu a její třetí délka za M4.

David a Mrkva na štandu před klíčovou délkou!

Nyní stojíte cca 20m pod klíčovým převisem a k němu vede plotnové lezení za M4/M4+, možnost založit jištění řidká, ale hned pod převisem na vás čeká skoba. Pak další skoba v převisu, kde se musíte opravdu natáhnout a jedním velkým pohybem převis překonáte (M6- nebo M5,A0) a můžete cvaknout další skobu se smycí. Nyní se zdá, že máte skoro hotovo, ale pořád vás čeká několik pohybů na skorokolmé plotně (M4/M4+), kde cepíny nejdou moc založit. Zde jsem naivně věřil jedné zaledněné spárce, která se mnou vyjela (ráno zde svítilo slunce, takže led byl asi narušenej) a poslala mě na krátký, ale výživný let ke skobě. Napodruhé jsem se ale nachytat nenechal a trochu vyklepanej jsem dolezl do další skoby. Zde se cesta rozděluje a my jsme si správně vybrali levou variantu vedoucí vyledněným žlábkem nahoru (cca 7m za M4). Poté už zbyvá jen lehký cca 30m dolez do štandu, který je na nových nýtech. Tato délka má asi 58m metru, tak bacha ať vám vyjde lano :)

Jakmile stojíte u posledního štandu můžete zkusit přetraverzovat do Červeného žlabu a nebo slanit dolů. Pokud pod váma nikdo neleze a máte 60m lana, rozhodně doporučuju slanit. Je to totiž jen tři slanění, přechod sněhového pole a jste dole! Každopádně je Popradská cesta v Galerii Satana opravdová klasika, kde se furt leze. Subjektivně těžší M6-, ale pořádné skobové štandy a navíc i skoby v klíčovém převisu zvětšují manévrovací prostor k přelezení.

Plotna před klíčovým převisem.
Klíčové místo za mnou, teď už jen vyledněný žlabík nahoru.
Parádní vyledněný žlabík ala Chamonix.

Slaňování přes klíčový převis.