Šerák, Praděd, Jelení studánka, Lysá hora, ... tak tady jsme začínali před deseti lety. První zimní přechody, noční spanilé jízdy a dostatek slivovice.
Alpy, Andy, Himálaj, Ťan Šan, Hindúkuš, Kavkaz, ... a tady jsme teď! Kluci z Jeseníků a Beskyd, co mají společný cíl a chtějí jít stále výš a těžší cestou.
Kámoši, pro které jsou hory srdcovou záležitostí i životním posláním.

úterý 15. února 2022

Weberovka

Weberovka aneb Keď to máš "preistené"!

Destinace výpravy: Severní stěna MKŠ, Vysoké Tatry
Cíl: Weberovka pod německý žebřík (6 UIAA, 350 m)
Členové výpravy: Mrkva, Bárt
Datum: 08.-09.08. 2020
Autor: Mrkva

Tak tenhle text k Weberovce z tatry.nfo.sk nám docela zkomplikoval plány. Nikde se totiž již nepíše, že od té doby se tam přehnala kamenná lavina, která některé štandy značně poničila a jiné prakticky vymazala. Takže slaňování Weberovkou dolů není doporučeno... ale začněme pěkně od začátku :)

V pátek večer jsem dorazil za Bártem do Staré Lesné hned pod Tatrama a v sobotu brzo ráno již vyrážíme směr Brnčálka. Již tradičně stahujem turistický doporučený čas téměř na polovinu a po kafíčku na Brnčálce vyrážíme směr Weberovka.
Pod nástupem jsme si (blbci) nechali boty, jelikož jsme byli v cestě evidentně sami, tak proč to tedy neslanit.

Detail Weberovky z Brnčálky.

První délka do kotle je taková nejednoznačná, nepěkná III+ po špatné skále, která vás zavede do Kotle, kde začíná první opravdové lezení. Další délka je sice dost lehká, ale po dolezení na první preistený štand si uvědomíme, že to s tím preistením asi nebude tak slavné. Místo dvou nýtů provázaných řetězem je tu jeden zohlej nýt a čouhající závit bez plaketky od druhého. Naštestí je všude dostatek rezavých skob, kterým byste měli dostatečně důvěřovat. Takže improvizovanej štand a lezeme dál!

Druhá délka - výlez z Kotle.

Ze štandu při výlezu.

Nyní nás čekali tři strmé schody/délky, kdy vždy začínáte (z plošinky) v širokém komíně a čím víc stoupáte, tím víc je to strmější a z komínu se stává žábová spára. Je to taková krásná opakující se trilogie, kdy každý schod je o kousek těžší než ten předešlý. Ve třetím schodě, který je již silně převislý, nezapomeňte uhnout doleva a oblízt ho.

První schod.

Druhý schod.

... a třetí schod.

Pak už vás čeká jen jedna 7m stěnka za IV-V a jste v širokém kamenném žlabu, kterým můžete dojít až na Německý žebřík. Jelikož jsme však nechali boty pod nástupem, nezbývalo nám nic jiného, než po vymlácených štandech slanit až dolů.

Poslední lezecká stěnka před kamenným žlabem.

Jeden z těch lepších štandů, kde zůstal aspoň jeden nýt :)

Aby toho nebylo pro mě málo, po parené buchťě na Brnčálce jsme se s Bártem rozdělili a já jsem si to namířil na Zámku, kde na mě čekal můj kámoš Tomas. Další den jsme měli v plánu Čuňase v západní Lomnici, ale jelikož jsme to blbě trefili, nalezli jsme přes Soltino do Puškáše, ale i tak to bylo supr!

Tomas v klíčové délce Puškáše v západní Lomnici.